راه انداز موتور سه فاز با مبدل تک فاز به سه فاز

Matrix_as

همکار جدید
سلام وقت بخیر
یک موتور سه فاز دارم 20 ولت 15 آمپر و به صورت ستاره سربندی شده
پروژه تکمیلی اقای کینژاد رو الگو قرار دادم (البته بخش قدرت پروژه آقای کینژاد برای موتور های 220 ولت بود) که در تلگرام گروه الکترونیک یک شماتیک برای بخش قدرت بهم معرفی شد از دوستان این انجمن.من پروژه رو بخش قدرتشو از روی فایل پیوست شده زیر که بهم معرفی کردن در تلگرام،ساختم و بخش کنترل رو از روی پروژه آقای کینژاد به عینه کپی کردم
تست گرفتم موتور به صورت لنگ لنگ از دور کم به دور زیاد به خوبی استارت خورد و راه افتاد

مشکل اول داغ کردن سریع ماسفت ها بود الانم که یکی دو تاشون سوختن

چرا اینقد داغ و میسوزن؟هیتسینک و فن هم داشتن

تفاوت ir2130 , ir2132 چیه؟چون در پروژه استاد کینژاد از ir2130 استفاده شده در پروژه معرفی شده توسط الما از ir2132 استفاده کردم

شماتیک معرفی شده توسط الما روبه نام الما و شماتیک جناب کینژاد رو به نام کینژاد میزارم
 

پیوست‌ها

  • Kynejhad.pdf
    819.7 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • Alma.pdf
    67 کیلوبایت · بازدیدها: 13

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
سلام وقت بخیر
یک موتور سه فاز دارم 20 ولت 15 آمپر و به صورت ستاره سربندی شده
پروژه تکمیلی اقای کینژاد رو الگو قرار دادم (البته بخش قدرت پروژه آقای کینژاد برای موتور های 220 ولت بود) که در تلگرام گروه الکترونیک یک شماتیک برای بخش قدرت بهم معرفی شد از دوستان این انجمن.من پروژه رو بخش قدرتشو از روی فایل پیوست شده زیر که بهم معرفی کردن در تلگرام،ساختم و بخش کنترل رو از روی پروژه آقای کینژاد به عینه کپی کردم
تست گرفتم موتور به صورت لنگ لنگ از دور کم به دور زیاد به خوبی استارت خورد و راه افتاد

مشکل اول داغ کردن سریع ماسفت ها بود الانم که یکی دو تاشون سوختن

چرا اینقد داغ و میسوزن؟هیتسینک و فن هم داشتن

تفاوت ir2130 , ir2132 چیه؟چون در پروژه استاد کینژاد از ir2130 استفاده شده در پروژه معرفی شده توسط الما از ir2132 استفاده کردم

شماتیک معرفی شده توسط الما روبه نام الما و شماتیک جناب کینژاد رو به نام کینژاد میزارم

با سلام
سوختن ماسفت ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه
چند موردشو مطرح میکنم

ضعیف بودن یا فیک بودن ماسفت ها
شماتیک گیت درایور
فیک بودن یا نا مرغوب بودن گیت درایور
استفاده از قطعات ناردست در بخش گیت درایور ها مثلا به جای استفاده از دیود های شاتکی یا الترا فست از دیود های معمولی برای بوتاستراپ استفاده بشه

فرق بین دو گیت درایور 2130 و 2132 رو هم میتونید از دیتا شیت هاشون مطالعه کنید
فرق چندانی ندارن فقط در محدوده ولتاژ متفاوتن

در ضمن بنده هادی اسدی هستم
موفق باشید
 

Matrix_as

همکار جدید
با سلام
سوختن ماسفت ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه
چند موردشو مطرح میکنم

ضعیف بودن یا فیک بودن ماسفت ها
شماتیک گیت درایور
فیک بودن یا نا مرغوب بودن گیت درایور
استفاده از قطعات ناردست در بخش گیت درایور ها مثلا به جای استفاده از دیود های شاتکی یا الترا فست از دیود های معمولی برای بوتاستراپ استفاده بشه

فرق بین دو گیت درایور 2130 و 2132 رو هم میتونید از دیتا شیت هاشون مطالعه کنید
فرق چندانی ندارن فقط در محدوده ولتاژ متفاوتن

در ضمن بنده هادی اسدی هستم
موفق باشید
سلام جناب اسدی این شماتیک گیت درایور رو خودتون فایلشو فرستادید
من همونو به عینه تکرار کردم
الان برای موتورم که بین 5 الی 20 امپر با ولتاژ 20 الی 29 ولت چه نوع ماسفت و مداری رو ببندم برای اتصال به بخش کنترل مدار اقای کینژاد؟
 

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
سلام جناب اسدی این شماتیک گیت درایور رو خودتون فایلشو فرستادید
من همونو به عینه تکرار کردم
الان برای موتورم که بین 5 الی 20 امپر با ولتاژ 20 الی 29 ولت چه نوع ماسفت و مداری رو ببندم برای اتصال به بخش کنترل مدار اقای کینژاد؟

یکی از نکاتی که ممکنه موجب ایجاد حرات روی ماسفت ها بشه دت تایم گیت درایور یا به عبارتی همپوشانی روشن شدن ماسفت های های ساید با لو ساید ها هست
باید بگردی ببینی توی بازار چی هست
دنبال ماسفت هایی باش که ولتاژش مناسب کار شکا باشه و یه 20 30 ولتی بیشتر باشه
و جریان رو دوبرابر درنظر بگیر
والبته تا جای ممکن مقاومت داخلی کمتری داشته باشه

نکات بالا نسبت به هزینه ای که میخوایی بزاری متفاوت خواهد بود
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Matrix_as

Matrix_as

همکار جدید
یکی از نکاتی که ممکنه موجب ایجاد حرات روی ماسفت ها بشه دت تایم گیت درایور یا به عبارتی همپوشانی روشن شدن ماسفت های های ساید با لو ساید ها هست
باید بگردی ببینی توی بازار چی هست
دنبال ماسفت هایی باش که ولتاژش مناسب کار شکا باشه و یه 20 30 ولتی بیشتر باشه
و جریان رو دوبرابر درنظر بگیر
والبته تا جای ممکن مقاومت داخلی کمتری داشته باشه

نکات بالا نسبت به هزینه ای که میخوایی بزاری متفاوت خواهد بود
به نظر شما irf3205 با مقاومت 8 میلی اهم ولتاژ 55 و جریان 110 آمپر که تو اکثر اینورتر های مربعی 12 به 220 هم استفاده میشه،مناسبه؟بر اساس شماتیک اقای کینژاد کدوم بخش ها باید با این ماسفت تغییر کنند؟
 
آخرین ویرایش:

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
به نظر شما irf3205 با مقاومت 8 میلی اهم ولتاژ 55 و جریان 110 آمپر که تو اکثر اینورتر های مربعی 12 به 220 هم استفاده میشه،مناسبه؟بر اساس شماتیک اقای کینژاد کدوم بخش ها باید با این ماسفت تغییر کنند؟

اره خوبه البته ولتاژش پایینه ولی برای کار شما نباید مشکلی داشته باشه
ماسفت IRFZ44 هم بد نیست البته ارزونتر هم هست ولی به اینی که معرفی کردید نمیرسه

نیازی به هیچ تغییری نداره
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Matrix_as

Matrix_as

همکار جدید
ممنون از توضیحاتتون
من الان یه تست کردم با irf3205 تا استارت زدم ناگهان در یک لحظه جریان بسیار رفت بالا و مدار خطا داد
مداری که شما شماتیک اون رو دادین و بالا به نام الما پیوست کردم در بخش کنترل گیت بسته بودم
به نظر شما مدار جناب کینژاد رو ببندم یا تفاوتی نداره؟شبیه هم هستن فقط مقادیر مقاومت ها و نوع دیود ها متفاوته اگر یک مقایسه بفرمایید جفت شماتیک هارو

من چون یک دونه ir2132 در حال حاظر بیشتر ندارم اینو هم پستی خریدم علایم سوختن احتمالی این ای سی چیه؟چون بعد تست مدار با ماسفت جدید و کشیدن جریان زیاد اصلا موتور یک دور هم نچرخید درحالی که پیش از اون با ماسفت قبلی که تو شماتیک ارسالی شما بود موتور کار کرد کلیپ گرفتم اما متوجه شدم جریان نامی اون ماسفت 22 امپره و خیلی کمه و احتمالا بخاطر همین سوختن ماسفت های قبلی
 

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
ممنون از توضیحاتتون
من الان یه تست کردم با irf3205 تا استارت زدم ناگهان در یک لحظه جریان بسیار رفت بالا و مدار خطا داد
مداری که شما شماتیک اون رو دادین و بالا به نام الما پیوست کردم در بخش کنترل گیت بسته بودم
به نظر شما مدار جناب کینژاد رو ببندم یا تفاوتی نداره؟شبیه هم هستن فقط مقادیر مقاومت ها و نوع دیود ها متفاوته اگر یک مقایسه بفرمایید جفت شماتیک هارو

من چون یک دونه ir2132 در حال حاظر بیشتر ندارم اینو هم پستی خریدم علایم سوختن احتمالی این ای سی چیه؟چون بعد تست مدار با ماسفت جدید و کشیدن جریان زیاد اصلا موتور یک دور هم نچرخید درحالی که پیش از اون با ماسفت قبلی که تو شماتیک ارسالی شما بود موتور کار کرد کلیپ گرفتم اما متوجه شدم جریان نامی اون ماسفت 22 امپره و خیلی کمه و احتمالا بخاطر همین سوختن ماسفت های قبلی
اول از همه چنتا نکته رو بگم
شماتیک ها فرق چندانی ندارن فقط اقای کینژاد ایزوله کردن که برای کار شما چون ولتاژبالایی نداره نیاز نیست ایزوله کردن مخصوصا در خصوص کار شما فقظ هزینه رو بالاتر میبره
نکته دیگه اینکه موقع تست تا اطمینان کافی از کارکرد برد نداری یه لامپ امپر بالا مثل لامپ چراغ های جلوی خودرو با تغذیه سری کن اینطوری در صورت اتصال یا روشن موندن ماسفت ها احتمال سوختن ماسفت ها کم میشه یعنی دیگه نمیسوزه اگر اتصال کوتاه یا مشکلی باشه لامپ سری شده با نور کامل روشن میشه
برای تست هم باید با یه اسکپ پالس های خروجی گیت درایور رو ببینی که اطمینان پیداکتی گیت درایور یا ماسفت ها سالمه و درست کار میکنه یا نه

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Matrix_as

Matrix_as

همکار جدید
اول از همه چنتا نکته رو بگم
شماتیک ها فرق چندانی ندارن فقط اقای کینژاد ایزوله کردن که برای کار شما چون ولتاژبالایی نداره نیاز نیست ایزوله کردن مخصوصا در خصوص کار شما فقظ هزینه رو بالاتر میبره
نکته دیگه اینکه موقع تست تا اطمینان کافی از کارکرد برد نداری یه لامپ امپر بالا مثل لامپ چراغ های جلوی خودرو با تغذیه سری کن اینطوری در صورت اتصال یا روشن موندن ماسفت ها احتمال سوختن ماسفت ها کم میشه یعنی دیگه نمیسوزه اگر اتصال کوتاه یا مشکلی باشه لامپ سری شده با نور کامل روشن میشه
برای تست هم باید با یه اسکپ پالس های خروجی گیت درایور رو ببینی که اطمینان پیداکتی گیت درایور یا ماسفت ها سالمه و درست کار میکنه یا نه

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
یک دنیا ممنون که ابهامات ذهنمو برطرف کردین
حتما ایده لامپ سری رو استفاده میکنم
فعلا که هر کاری کردم متاسفانه برد دیگه راه نیوفتاد حتی ir2132 و ماسفت نو گرفتم اینوسط نمیدونم چه مشکلی برای قسمت گیت درایور پیش امده که ارزو به دلم گذاشت دوباره مدار مثل اول کار کنه
علت جریان کشیدن رو هم فهمیدم(یک جفت از ماسفت ها که فاز دوم رو تشکیل میدادن ماسفتی که به مثبت ورودی باید متصل میشده هنگام کشیدن pcb اون پینو فراموش کردم و به همین علت موتور لنگ لنگ استارت میخورده و همون ماسفت ها یکی شون بشدت داغ کرده بوده و بقیه هم داغ شدن)
در برد جدید که بکشم چند بار برسی میکنم که این چنین سهل انگاری ساده پیش نیاد
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Alma

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
یک دنیا ممنون که ابهامات ذهنمو برطرف کردین
حتما ایده لامپ سری رو استفاده میکنم
فعلا که هر کاری کردم متاسفانه برد دیگه راه نیوفتاد حتی ir2132 و ماسفت نو گرفتم اینوسط نمیدونم چه مشکلی برای قسمت گیت درایور پیش امده که ارزو به دلم گذاشت دوباره مدار مثل اول کار کنه
علت جریان کشیدن رو هم فهمیدم(یک جفت از ماسفت ها که فاز دوم رو تشکیل میدادن ماسفتی که به مثبت ورودی باید متصل میشده هنگام کشیدن pcb اون پینو فراموش کردم و به همین علت موتور لنگ لنگ استارت میخورده و همون ماسفت ها یکی شون بشدت داغ کرده بوده و بقیه هم داغ شدن)
در برد جدید که بکشم چند بار برسی میکنم که این چنین سهل انگاری ساده پیش نیاد

عالیه
حتما تجاربت رو اینجا منعکس کن
یه شماتیک عالی هم میخوام اینجا به اشتراک قرار بدم که شماتیک خود شرکت ST هست
از این شماتیک میتونید برای طراحی درایور موتور های AC و براشلس استفاده کنید

من دقیقا همین برد رو درست کردم و عالی جواب داده و کار میکنه
براش نمونه کد و PCB هم در اینده منتشر خواهم کرد
البته در این شماتیک از گیت درایور IR2101 استفاده شده و ولتاژ موتور 110 ولت هست ولی اصول کار یکی هست
موفق باشید
 

پیوست‌ها

  • 3PH HVMill Motor Driver STM32F103.pdf
    795.5 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Matrix_as

Matrix_as

همکار جدید
عالیه
حتما تجاربت رو اینجا منعکس کن
یه شماتیک عالی هم میخوام اینجا به اشتراک قرار بدم که شماتیک خود شرکت ST هست
از این شماتیک میتونید برای طراحی درایور موتور های AC و براشلس استفاده کنید

من دقیقا همین برد رو درست کردم و عالی جواب داده و کار میکنه
براش نمونه کد و PCB هم در اینده منتشر خواهم کرد
البته در این شماتیک از گیت درایور IR2101 استفاده شده و ولتاژ موتور 110 ولت هست ولی اصول کار یکی هست
موفق باشید
تشکر فراوان
فقط اینطور که بررسی کردم شماتیک پیوست شده رو از سنسور اثر حال استفاده شده درسته؟اگه پاسخ مثبته خب موتور های سه فازی که این سنسور را ندارند چطور؟چون فقط براشلس ها اکثر این سنسور را دارند
 

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
تشکر فراوان
فقط اینطور که بررسی کردم شماتیک پیوست شده رو از سنسور اثر حال استفاده شده درسته؟اگه پاسخ مثبته خب موتور های سه فازی که این سنسور را ندارند چطور؟چون فقط براشلس ها اکثر این سنسور را دارند

این این بخش مخصوص موتور های براش لس هست
برای کار شما نیازی بهش نیست
اصول کار دقیقا مشابه همه فقط در براشلس فیدبک داریم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Matrix_as

Matrix_as

همکار جدید
این این بخش مخصوص موتور های براش لس هست
برای کار شما نیازی بهش نیست
اصول کار دقیقا مشابه همه فقط در براشلس فیدبک داریم
عیدتون مبارک باشه
اهان متوجه شدم
حالا منم منتظرم مدار جدید که دادم چاپ کنند فردا به دستم برسه مدار جدید رو تست کنم انشالله مشکلی نداشته باشه ، نتیجه رو باز همینجا به اشتراک میزارم
 

Matrix_as

همکار جدید
سلام وقت بخیر من مدار رو بستم تست کردم مشکل سوختن ماسفت ها حل شد انهارو با یک شماره با جریان درین سورس 44 امپر و ولتاژ 100 ولت تعویض کردم کارش عالیه
الان تنها یک عیب داره
موتورم 18 الی 20 ولته
زمانی که ولتاژ ورودی مدارو تا 28 ولت dc افزایش میدم ولتاژ خروجی سه فاز ac روی موتور تازه به 15 ولت میرسه
چیکارش کنم تا خروجی ac بیشتر بشه با ثابت گرفتن ورودی dc?
 

Alma

مدیر
پرسنل مدیریت
سلام وقت بخیر من مدار رو بستم تست کردم مشکل سوختن ماسفت ها حل شد انهارو با یک شماره با جریان درین سورس 44 امپر و ولتاژ 100 ولت تعویض کردم کارش عالیه
الان تنها یک عیب داره
موتورم 18 الی 20 ولته
زمانی که ولتاژ ورودی مدارو تا 28 ولت dc افزایش میدم ولتاژ خروجی سه فاز ac روی موتور تازه به 15 ولت میرسه
چیکارش کنم تا خروجی ac بیشتر بشه با ثابت گرفتن ورودی dc?

این 15 ولت رو چطوری اندازه میگیرید ؟؟؟
با این شرایتی که توضیح داده شده بعید میدونم اینطور باشه احتمال میدم درست اندازه گرفته نمیشه
برای اندازه گرفتن خروجی باید از ولت متر ترو آر ام اس دار استفاده بشه
ماسفتی که انتخاب کردید چیه ؟؟؟؟
 

Matrix_as

همکار جدید
این 15 ولت رو چطوری اندازه میگیرید ؟؟؟
با این شرایتی که توضیح داده شده بعید میدونم اینطور باشه احتمال میدم درست اندازه گرفته نمیشه
برای اندازه گرفتن خروجی باید از ولت متر ترو آر ام اس دار استفاده بشه
ماسفتی که انتخاب کردید چیه ؟؟؟؟
بین دوتا فاز که به موتور رفته مولتی متر روی اندازه گیری ولتاژ متناوب قرار میدم و اندازه میگیرم

ماسفت irf250n (داخل شماتیک بود )
 
بالا پایین