راه انداز موتور سه فاز با مبدل تک فاز به سه فاز

شروع موضوع توسط Matrix_as ‏25/4/18 در انجمن AVR

  1. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    سلام وقت بخیر
    یک موتور سه فاز دارم 20 ولت 15 آمپر و به صورت ستاره سربندی شده
    پروژه تکمیلی اقای کینژاد رو الگو قرار دادم (البته بخش قدرت پروژه آقای کینژاد برای موتور های 220 ولت بود) که در تلگرام گروه الکترونیک یک شماتیک برای بخش قدرت بهم معرفی شد از دوستان این انجمن.من پروژه رو بخش قدرتشو از روی فایل پیوست شده زیر که بهم معرفی کردن در تلگرام،ساختم و بخش کنترل رو از روی پروژه آقای کینژاد به عینه کپی کردم
    تست گرفتم موتور به صورت لنگ لنگ از دور کم به دور زیاد به خوبی استارت خورد و راه افتاد

    مشکل اول داغ کردن سریع ماسفت ها بود الانم که یکی دو تاشون سوختن

    چرا اینقد داغ و میسوزن؟هیتسینک و فن هم داشتن

    تفاوت ir2130 , ir2132 چیه؟چون در پروژه استاد کینژاد از ir2130 استفاده شده در پروژه معرفی شده توسط الما از ir2132 استفاده کردم

    شماتیک معرفی شده توسط الما روبه نام الما و شماتیک جناب کینژاد رو به نام کینژاد میزارم

    پیوست ها:

    • Kynejhad.pdf
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 819.7
      نمایش ها:
      14
    • Alma.pdf
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 67
      نمایش ها:
      10
  2. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    با سلام
    سوختن ماسفت ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه
    چند موردشو مطرح میکنم

    ضعیف بودن یا فیک بودن ماسفت ها
    شماتیک گیت درایور
    فیک بودن یا نا مرغوب بودن گیت درایور
    استفاده از قطعات ناردست در بخش گیت درایور ها مثلا به جای استفاده از دیود های شاتکی یا الترا فست از دیود های معمولی برای بوتاستراپ استفاده بشه

    فرق بین دو گیت درایور 2130 و 2132 رو هم میتونید از دیتا شیت هاشون مطالعه کنید
    فرق چندانی ندارن فقط در محدوده ولتاژ متفاوتن

    در ضمن بنده هادی اسدی هستم
    موفق باشید
  3. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    سلام جناب اسدی این شماتیک گیت درایور رو خودتون فایلشو فرستادید
    من همونو به عینه تکرار کردم
    الان برای موتورم که بین 5 الی 20 امپر با ولتاژ 20 الی 29 ولت چه نوع ماسفت و مداری رو ببندم برای اتصال به بخش کنترل مدار اقای کینژاد؟
  4. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    یکی از نکاتی که ممکنه موجب ایجاد حرات روی ماسفت ها بشه دت تایم گیت درایور یا به عبارتی همپوشانی روشن شدن ماسفت های های ساید با لو ساید ها هست
    باید بگردی ببینی توی بازار چی هست
    دنبال ماسفت هایی باش که ولتاژش مناسب کار شکا باشه و یه 20 30 ولتی بیشتر باشه
    و جریان رو دوبرابر درنظر بگیر
    والبته تا جای ممکن مقاومت داخلی کمتری داشته باشه

    نکات بالا نسبت به هزینه ای که میخوایی بزاری متفاوت خواهد بود
    Matrix_as از این پست تشکر کرده است.
  5. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    به نظر شما irf3205 با مقاومت 8 میلی اهم ولتاژ 55 و جریان 110 آمپر که تو اکثر اینورتر های مربعی 12 به 220 هم استفاده میشه،مناسبه؟بر اساس شماتیک اقای کینژاد کدوم بخش ها باید با این ماسفت تغییر کنند؟
    آخرین ویرایش: ‏25/4/18
  6. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    اره خوبه البته ولتاژش پایینه ولی برای کار شما نباید مشکلی داشته باشه
    ماسفت IRFZ44 هم بد نیست البته ارزونتر هم هست ولی به اینی که معرفی کردید نمیرسه

    نیازی به هیچ تغییری نداره
    Matrix_as از این پست تشکر کرده است.
  7. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    ممنون از توضیحاتتون
    من الان یه تست کردم با irf3205 تا استارت زدم ناگهان در یک لحظه جریان بسیار رفت بالا و مدار خطا داد
    مداری که شما شماتیک اون رو دادین و بالا به نام الما پیوست کردم در بخش کنترل گیت بسته بودم
    به نظر شما مدار جناب کینژاد رو ببندم یا تفاوتی نداره؟شبیه هم هستن فقط مقادیر مقاومت ها و نوع دیود ها متفاوته اگر یک مقایسه بفرمایید جفت شماتیک هارو

    من چون یک دونه ir2132 در حال حاظر بیشتر ندارم اینو هم پستی خریدم علایم سوختن احتمالی این ای سی چیه؟چون بعد تست مدار با ماسفت جدید و کشیدن جریان زیاد اصلا موتور یک دور هم نچرخید درحالی که پیش از اون با ماسفت قبلی که تو شماتیک ارسالی شما بود موتور کار کرد کلیپ گرفتم اما متوجه شدم جریان نامی اون ماسفت 22 امپره و خیلی کمه و احتمالا بخاطر همین سوختن ماسفت های قبلی
  8. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    اول از همه چنتا نکته رو بگم
    شماتیک ها فرق چندانی ندارن فقط اقای کینژاد ایزوله کردن که برای کار شما چون ولتاژبالایی نداره نیاز نیست ایزوله کردن مخصوصا در خصوص کار شما فقظ هزینه رو بالاتر میبره
    نکته دیگه اینکه موقع تست تا اطمینان کافی از کارکرد برد نداری یه لامپ امپر بالا مثل لامپ چراغ های جلوی خودرو با تغذیه سری کن اینطوری در صورت اتصال یا روشن موندن ماسفت ها احتمال سوختن ماسفت ها کم میشه یعنی دیگه نمیسوزه اگر اتصال کوتاه یا مشکلی باشه لامپ سری شده با نور کامل روشن میشه
    برای تست هم باید با یه اسکپ پالس های خروجی گیت درایور رو ببینی که اطمینان پیداکتی گیت درایور یا ماسفت ها سالمه و درست کار میکنه یا نه

    Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
    Matrix_as از این پست تشکر کرده است.
  9. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    یک دنیا ممنون که ابهامات ذهنمو برطرف کردین
    حتما ایده لامپ سری رو استفاده میکنم
    فعلا که هر کاری کردم متاسفانه برد دیگه راه نیوفتاد حتی ir2132 و ماسفت نو گرفتم اینوسط نمیدونم چه مشکلی برای قسمت گیت درایور پیش امده که ارزو به دلم گذاشت دوباره مدار مثل اول کار کنه
    علت جریان کشیدن رو هم فهمیدم(یک جفت از ماسفت ها که فاز دوم رو تشکیل میدادن ماسفتی که به مثبت ورودی باید متصل میشده هنگام کشیدن pcb اون پینو فراموش کردم و به همین علت موتور لنگ لنگ استارت میخورده و همون ماسفت ها یکی شون بشدت داغ کرده بوده و بقیه هم داغ شدن)
    در برد جدید که بکشم چند بار برسی میکنم که این چنین سهل انگاری ساده پیش نیاد
    Alma از این پست تشکر کرده است.
  10. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    عالیه
    حتما تجاربت رو اینجا منعکس کن
    یه شماتیک عالی هم میخوام اینجا به اشتراک قرار بدم که شماتیک خود شرکت ST هست
    از این شماتیک میتونید برای طراحی درایور موتور های AC و براشلس استفاده کنید

    من دقیقا همین برد رو درست کردم و عالی جواب داده و کار میکنه
    براش نمونه کد و PCB هم در اینده منتشر خواهم کرد
    البته در این شماتیک از گیت درایور IR2101 استفاده شده و ولتاژ موتور 110 ولت هست ولی اصول کار یکی هست
    موفق باشید

    پیوست ها:

    Matrix_as از این پست تشکر کرده است.
  11. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    تشکر فراوان
    فقط اینطور که بررسی کردم شماتیک پیوست شده رو از سنسور اثر حال استفاده شده درسته؟اگه پاسخ مثبته خب موتور های سه فازی که این سنسور را ندارند چطور؟چون فقط براشلس ها اکثر این سنسور را دارند
  12. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    این این بخش مخصوص موتور های براش لس هست
    برای کار شما نیازی بهش نیست
    اصول کار دقیقا مشابه همه فقط در براشلس فیدبک داریم
    Matrix_as از این پست تشکر کرده است.
  13. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    عیدتون مبارک باشه
    اهان متوجه شدم
    حالا منم منتظرم مدار جدید که دادم چاپ کنند فردا به دستم برسه مدار جدید رو تست کنم انشالله مشکلی نداشته باشه ، نتیجه رو باز همینجا به اشتراک میزارم
  14. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    سلام وقت بخیر من مدار رو بستم تست کردم مشکل سوختن ماسفت ها حل شد انهارو با یک شماره با جریان درین سورس 44 امپر و ولتاژ 100 ولت تعویض کردم کارش عالیه
    الان تنها یک عیب داره
    موتورم 18 الی 20 ولته
    زمانی که ولتاژ ورودی مدارو تا 28 ولت dc افزایش میدم ولتاژ خروجی سه فاز ac روی موتور تازه به 15 ولت میرسه
    چیکارش کنم تا خروجی ac بیشتر بشه با ثابت گرفتن ورودی dc?
  15. Alma

    Alma مدیر عضو کادر مدیریت

    این 15 ولت رو چطوری اندازه میگیرید ؟؟؟
    با این شرایتی که توضیح داده شده بعید میدونم اینطور باشه احتمال میدم درست اندازه گرفته نمیشه
    برای اندازه گرفتن خروجی باید از ولت متر ترو آر ام اس دار استفاده بشه
    ماسفتی که انتخاب کردید چیه ؟؟؟؟
  16. Matrix_as

    Matrix_as همکار جدید

    بین دوتا فاز که به موتور رفته مولتی متر روی اندازه گیری ولتاژ متناوب قرار میدم و اندازه میگیرم

    ماسفت irf250n (داخل شماتیک بود )

به اشتراک بگذارید